Friday, September 11, 2009

Alam Ghaib Part 1

Assalamualaikum, dah lama agaknye saya tak post dalam blog ni,mintak maaflah sebab prank semalam eh,tak sangka ade lak yang terkena. Haha,orang kata bulan2 puasa ni tak sesuai cerita pasal alam-alam ghaib ni,sebab setan tak ada kan bulan ni. Tapi sebab setan tak adalah time yang sesuai nak citer. Jangan risau,post aku ni sesuai untuk bacaan umum. 'U' punya rating,tak ada 18SG sume ni.
Bukti Wujudnya Alam Ghaib Dari Al-Quran

Allah menciptakan manusia dari tanah kering seperti tembikar dan Dia menciptakan jin daripada api yang bernyala“(surah al-Rahman:ayat 14-15)

Hai sekelian jin dan manusia, jika kamu sanggup menembusi(melintasi) setiap penjuru langit dan bumi, maka lintasilah, kamu tidak dapat menembusinya melainkan dengan kekuatan“(surah al-Rahman:ayat 33)

Katakanlah(hai Muhammad):”telah diwahyukan kepadaku bahawasanya:sekumpulan jin telah mendengarkan(ayat al-Quran)lalu mereka berkata: sesungguhnya kami telah mendengar al-Quran yang menakjubkan:“(surah al-Jin:ayat 1)

Atas ni antara firman-firman Allah S.W.T tentang alam ghaib ni dan fokus terutamanya pada jin. Aku tak nak ulas panjang2 sebab ni ayat Quran tak berani nak buat main woo. Tapi aku rasa ayat kat atas itu dah jelas dapat membuktikan kewujudan alam yang kita tak nampak ni. Ade ahli falsafah barat pernah cakap,Kalo anda percaya wujudnye Tuhan anda kena jugak percaya wujudnya syaitan. Logik yang amat boleh diterima akallah. Aku pun nak menambah,Kalau anda percaya dan beriman pada Allah S.W.T, anda juga kena percaya pada dan beriman pada Kitab2Nya.

Bukti Wujudnya Alam Ghaib Dari Segi Sains

Yang part ni,sebenarnye belum boleh conclude btol2, sebabnya ahli sains belum jumpa bukti yang betol-betul conclusive pasal Alam Ghaib ni. Ape ayat orang putih die? The findings is inconclusive,ha yang tu. Tapi ahli sains dah lama dah nak membuktikan kewujudan benda yang kita tak nampak ni. Pernah tengok cita macam The Seekers,Misteri Nusantara sume tu? Format die lebih kurang sama,paparkan satu misteri,ataupun kejadian yang berlaku,pastu diorang cuba nak ambik gambar hantu tu,nak tunjukkan kat para penonton. Aku tak suka sangat yang macam ni,sebab tak ada value saintifik sangat. Aku lebih suka dokumentari misalnya, Is It Real? ataupun Monster Quest. Diorang gunakan format macam perdebatan,diorang pamerkan pendapat yang percaya,dan jugak tunjukkan pendapat yang skeptik(yang tak percaya) pastu pamerkan bukti dan macam berdebatlah. Selalu citanya habis dengan inconclusive,tak dapat buktikan sepenuhnya kewujudan sesuatu kejadian tu,misalnya big foot ke,hantu ke. Jadi dari segi sains belum ada bukti kukuh lagi. Tapi dari segi teori,memang banyak. Pernah dengan tentang Parallel Universe? Ahli sains ade teori tentang wujudnya alam yang lain dari alam kita,kenapa keluar teori macam tu? Pertama sebab teori relativiti einstein dan teori quantum physics bertentangan antara satu sama lain. Teori ni tak sebulu antara satu sama lain,jadi mulalah ahli sains mencadangkan pasal theory of everything ataupun string theory yang nak menyatukan dua teori ni. Antara isi string theory adalah pasal kewujudan partikel bernama neutrino,tapi masalahnya partikel ni tak boleh dilihat,dirasa,tapi tiap-tiap hari ia melalui badan kita. Pelik? Lalu ahli sains pun mencadangkan tentang wujudnye alam yang lain ni di mana partikel neutrino ni resides. Ahli sains belum dapat buktikan kewujudan alam ni,tapi sekarang ade eksperimen tengah dilakukan dengan giatnya oleh ahli sains dengan menggunakan pemecut elektron untuk membuktikan kewujudan partikel neutrino. Eksperimen ini dikatakan akan mengambil masa dekat 50 tahun.

Pengalaman Aku Sendiri
Pernah dengar Pusat Perubatan Darussyifa'? Yang Ustaz Harun Din punya tu. Kalau korang nak tahulah Ustaz Harun Din memang terkenal dalam bab2 menghalau jin ni. Pusat Perubatan Darussyifa' ini ditubuhkan untuk menjalankan rawatan secara Islam,tapi mostly orang datang sebab nak buang sakalah,macam2. Aku pernah pergi Pusat Perubatan Darussyifa' ni,tapi cawangan die jelah kat Melaka. Rutin die time sebelum rawatan memang gempaq. Orang datang ramai-ramai pastu dorang ajak ramai-ramai baca yaasin ngan tahlil. Belum separuh lagi Yaasin tu kitorang baca dah ade orang menjerit dah kat belakang,meremang bulu roma aku dengar."Lepaskan aku,aku tak nak duduk dalam ni,panas2,"ha,sampai macam tu sekali. Pas dah baca yaasin je barulah dorang ni start rawatan. Ubatnya,ayat-ayat Al-Quran dan adalah bahan-bahan lain sebagai perantaraan. Tapi memang mujarablah. Banyak lagi tempat-tempat yperubatan Islam yang aku pegi,tapi tak nak cerita sumelah,kang penuh 1 blog aku. Tapi dari pengalamn aku,benda-benda ni sumenye ade,cuma memang kita tak boleh nampak. Tapi kita nampak effect die,macam perempuan menjerit 2,giler ape pempuan nak menjerit dalam surau,ha,jadi pikir2lah ape yang menjerit tu. Aku akan citekan lebih banyak sal alam ghaib ni dalam part 2. Wassalam

6 comments: