Tuesday, November 17, 2009

Criminal Minds



Assalamulaikum dan salam sejahtera, sekarang ini saya sedang berada di dalam jurang paper final exam yang terbesar dalam sejarah saya. Dalam minggu lepas, kami berturut-turut mengambil paper dari Process Heat Transfer hinggalah Separation Process II. Kesemuanya paper-paper yang susah dan dalam gap lebih dari seminggu ni, yang tinggal hanya paper-paper yang mudah atau boleh dikatakan salah satu darinya adalah mudah. Jadi selepas habis exam,biasalah,saya akan menghabiskan masa dengan movie marathon dan pilihan saya kali ini adalah Criminal Minds.



Mengisahkan tentang team BAU( Behavioral Analysis Unit ), Criminal Minds menyingkap minda seorang pembunuh dan kenapa dia melakukan pembunuhan. Berfokus kebanyakannya kepada pembunuh bersiri,penculik,dan juga mungkin sekali perogol bersiri Criminal Minds membawa penonton melihat penjenayah dari sisi yang berbeza dari cerita-cerita lain yang berbentuk polis dan penjenayah. BAU sebenarnya bukan ciptaan tapi sebenarnya wujud. Ia salah sebuah dari unit dalam FBI dan dulunya dikenali sebagai BSU atau Behavioral Science Unit. BAU berfokus banyak kepada kes-kes seperti pembunuh bersiri,penculikan,pengeboman, dan juga arson ataupun pembakaran secara sengaja.

Episod demi episod yang saya tonton, saya semakin jauh jatuh dalam dunia khayalan. Cerita ini membuat saya terfikir yang manusia mampu berbuat apa sahaja dan jauh lebih dahsyat dari binatang. Dalam hati saya berkata ini semua cerita sahaja,khayalan dan imaginasi orang semata-mata. Timbul pula satu persoalan dalam otak saya, dari mana dorang dapat idea nak teruskan cerita ni? Cerita ni dah bersambung dan berterusan dan sudah mendekati episodnya yang ke-100. Dari mana mereka dapat idea yang manusia boleh bunuh dan makan daging orang yang dibunuhnya? Lalu saya tergerak untuk menaip 'serial killer' dalam laman enjin carian. Dan dalam laman web Wikipedia,saya jumpa apa yang saya nak, "Senarai pembunuh bersiri berdasarkan jumlah mangsa" dan dari situ saya terkejut dengan apa yang saya nampak. Yang berada di kedudukan teratas senarai mempunyai bilangan mangsa seramai 200 orang dan merupakan seorang Doktor dan orang yang terhormat dalam komuniti. Yang kedua membunuh kebanyakannya kanak-kanak dengan jumlah mangsa melebihi seratus orang dan jumlah itu menurun sedikit demi sedikit apabila saya meneliti senarai tersebut.

Saya teruskan pencarian saya dalam dunia maya. Dengan menaip "pembunuh bersiri 'terkenal' dalam sejarah" saya melihat senarai nama-nama yang saya pernah dengar sebelum ni. Antaranya:

Jack The Ripper
Pada lewat tahun 1888 di London, Jack The Ripper memporak-perandakan London dengan pembunuhan bersiri dengan jumlah mangsa dianggarkan seramai 4-16 orang tapi yang dibuktikan seramai 5 orang. Walaupun jumlah mangsa agak sedikit, tapi jika direnung kembali pada tahun itu pembunuhan bersiri boleh dikatakan terlalu asing dalam konteks London yang baru hendak mengecap kemajuan. Jack The Ripper bukan sahaja membunuh mangsa tapi mengerat dan memotong badan mangsa sehingga polis sukar untuk mengenal pasti identiti mangsa. Nama Jack The Ripper diambil dari sepucuk surat yang dikirim seorang yang mengaku dirinya sebagai orang yang bertanggungjawab. Identiti Jack The Ripper masih belum dikenal pasti sehingga kini.

Surat yang dihantar oleh Jack The Ripper

Son Of Sam
David Berkowitz ataupun nama panggilannya Son of Sam,ataupun .44 Calliber Killer kerana senjata utamanya adalah sepucuk pistol jenis .44 kaliber. Dikaitkan dengan penyembahan setan,Son of Sam membunuh lebih 5 orang mangsa di New York. Hal ini menggusarkan penduduk New York sedangkan New York dikenali antara bandar yang mempunyai pasukan polis paling cekap. Son of Sam mendakwa dirinya diarahkan oleh bapanya Sam untuk membunuh kerana ayahnya perlukan darah untuk diminum dan dari situ nama Son Of Sam melekat padanya. Walaupun Son of Sam telah ditangkap tapi kesnya masih dibuka kerana polis suspek yang 'ayahnya' Sam masih di luar sana.

Zodiac Killer
Dikatakan sebagai antara pembunuh bersiri yang paling misteri dalam sejarah, Zodiac Killer membunuh 5 orang dan seorang hampir terselamat. Beliau terkenal kerana menghantar sepucuk surat kepada polis dalam bentuk kod dan meminta polis memecahkan kod-kod tersebut untuk mengetahui identiti sebenar die. Dengan simbol terkenalnya di bawah dan hilang tanpa dikesan dan identitinya masih belum dapat diketahui.




Logo Zodiac Killer


Kod yang di hantar kepada pihak polis




“ I LIKE KILLING PEOPLE BECAUSE IT IS SO MUCH FUN IT IS MORE FUN THAN KILLING WILD GAME IN THE FORREST BECAUSE MAN IS THE MOST DANGEROUE ANAMAL OF ALL TO KILL SOMETHING GIVES ME THE MOST THRILLING EXPERENCE IT IS EVEN BETTER THAN GETTING YOUR ROCKS OFF WITH A GIRL THE BEST PART OF IT IS THAE WHEN I DIE I WILL BE REBORN IN PARADICE AND THEI HAVE KILLED WILL BECOME MY SLAVES I WILL NOT GIVE YOU MY NAME BECAUSE YOU WILL TRY TO SLOI DOWN OR ATOP MY COLLECTIOG OF SLAVES FOR MY AFTERLIFE EBEORIETEMETHHPITI ”

Hasil pemecahan kod zodiac killer. 18 huruf terakhir masih belum dapat dipecahkan



Itulah antara hasil pencarian saya. Terkejut dengan jumpaan saya,saya terkelu dan merenung kosong di hadapan. Adakah ini sifat manusia, lebih teruk daripada binatang? Binatang membunuh untuk hidup manakal kita membunuh untuk suka-suka. Sedangkan kita lebih bertamadun dan lebih bijak daripada binatang. Pening memikirkan apa yang saya jumpa,saya terus ke katil dan memejamkan mata. Saya berharap ini semua satu mimpi.

9 comments:

  1. macam best je cite ni.. aku minat gak citer2 yang macam ni...

    ReplyDelete
  2. wohoho....
    ma roomate...
    suka tgk cerita nih...

    asyik2 tengok..
    rupenye mcm2 dia fikir..

    itulah dunia...
    ada orang yang langsung tak melihat apa yang berlaku di dunia.
    ada orang melihat dunia, menangisi dan terus melihat

    tetapi ada yang melihat, dan cuba mengubah dunia..
    dan aku akan cuba menjadi salah seorang daripadanya..

    i'll make world a better place..
    for every body..
    insya-Allah...

    ReplyDelete
  3. wohoho,bukan tgk je,kena hayati,walaupun hanya cerita rekaan,tapi kebenarannya tetap ada kat situ

    ReplyDelete
  4. jack the ripper tu..legend kot.. pisau yg dia guna tu, xsilap tu.. haritu ada lelongan..mahal wooo..

    ReplyDelete
  5. ko biat btol luqman,mne diorang jumpa pisau die?

    ReplyDelete
  6. aku pernah tgok sikit cite ni mcm dexter kan..
    nak donlod lah hehe

    ReplyDelete
  7. pisu tu aku kot yang simpan..wt potong ......
    hahaa
    abu,da da a tu mkan

    ReplyDelete
  8. dexter cite ape acab? haha,aku pun xtaw

    ReplyDelete