Monday, November 22, 2010

Tentang Racist

Salam,mungkin semua agak pelik aku post benda macam ni kan? Hmm...bukan ape, lepas korang amik Malaysian Studies dengan Raja Ahmad,korang pasti akan develop intelligence sikit ah untuk bercerita isu-isu semasa ni.Macam-macam perkara berlaku sekarang yang menyebabkan aku nak citer sal isu ni. Isu namewee dengan siti inshah,isu kenyataan orang U**O yang rascist,isu menara warisan yang kebanyakannya ditentang orang cina dan macam-macam lagi. Kemudian berlaku satu peristiwa yang menarik yang membuatkan aku nak citer pasal ni....

Mase cuti sem lepas,aku ikut seorang ni pergi pasar borong ataupun orang lain panggil pasar pagi ataupun yang seada dengannyalah. Mase 2 time nak dekat-dekat raya puasa jadi ramailah orang yang pegi pasar time 2,member aku ni jenis yang mementingkan bangsanya sendiri. Kalo pergi kedai ke apa ke,die akan target kedai melayu dulu,kedai cina sorilah die x berminat nak pergi,so die ni bersifat kenegaraan(aku main belasah je istilah ni) yang agak tinggi. Anyway,member aku ni pun jenis setia kat satu kedai, jadi kalo pergi nak beli barang ape-ape jek,die akan target kedai tu je....nak dijadikan cerita on d way die nak pergi satu kedai ni nak beli barang dapur die terblock oleh barang-barang yang banyak yang dibeli oleh sorang mamat ni dari kedai cina. Disebabkan mamat ni beli banyak sangat dari kedai cina 2,member aku jadi angin. Member aku pun bisinglah disebabkan mamat yang beli 2 orang melayu....aku masih x leh lupa apa yang die ckap hari 2......"Ape ni orang melayu x beli kat orang melayu beli kat cina je? Apa xnak bantu bangsa sendiri ke ape? Kedai melayu berlambak lagi kedai cina ko kejar buat ape? Ape cina 2 boleh tolong ko dlam kubur? Bantu bangsa sendiri orang seagama sendiri dapat pahala,ape x belajar ke mase kat sekolah dulu?.....pergh badan aku mula berpeluh masa tu,mane taknye mak aku ckap kuat2 sampai orang keliling sume pandang,mane yang dengar kebanyakannya tersenyum je.....actually aku taw dah member aku ni memang macam 2,tapi aku x percaya yang die 2 brani smpai mcm 2. Mamat 2 dengar je mcam 2 trus amik brang2 die dan blah.

Persoalannya sekarang,racsist ke statement member aku 2? Apa yang menjadikan satu statement 2 racsist? Masalahnye bergantung kepada yang mendengar dan bagi aku berdasarkan dictionary dan wikipedia, kenyataan 2 akan racis kalo ianya bersifat:

1) Mengelaskan perbezaan antara bangsa seperti perbezaan warna,status sosial dan macam-macam lagi.
2)Mengeluarkan kenyataan yang menjadikan bangsa yang ditujukan itu inferior dan bangsa yang bercakap superior.

Sumber:http://en.wikipedia.org/wiki/Racism dan http://www.ornl.gov/sci/techresources/Human_Genome/elsi/minorities.shtml

Jadi aku serahkan kepada korang sama ada kenyataan di atas racis atau tidak same jugak seperti kenyataan Siti Inshah ataupun dari orang U**O dalam youtube 2. Semuanya bergantung pada penilaian korang sendiri.

p/s:Sebenarnya kenyataan yang member aku cakap kat atas aku nak tujukan kepada orang-orang kita yang suka membeli kat kedai cina. Bukan salah membeli kat situ, cuma sokong dan majukanlah bangsa kita sendiri,...

1 comment:

  1. ak intern kat penang, semua ada
    malay,cina mahupun india
    bkn tu saja, indonesia, nepal, myanmar pun ada

    dlm rmai2 yg ak jumpa, mmg ada la yg racist kaw-kaw pumye
    so kat sini, pendekatan yg betul harus didahulukan
    kalau dia nmpak cam racist, kita cuba katakan tidak pada racist
    klu awal dulu dia agak racist, tp kini so far better than before

    tp statement member ko tu brani mati la, haha

    ReplyDelete