Wednesday, October 7, 2009

Alam Ghaib Part 3: Guide Berubat Secara Tradisonal


Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada para pembaca. Di sini penulis ingin menyambung pasal alam ghaib ni dalam bahagian guide untuk berubat secara tradisional. Mungkin para pembaca ingat perkara ini tak penting, tapi sebenarnye perkara ini antara masalah yang melanda masyarakat Melayu kita, kalo tak tahu menahu tentang perubatan tradisonal ni dan men belasah je pergi, mungkin boleh membawa kepada syirik. Jadi dalam sepanjang dua tahun lepas, saya ada pergi banyak perubatan tradisonal ni, ade yang elok, dan ade yang tidak. Tujuan? Jangan tanyalah sebab itu hal peribadi. Dan saya pernah tanyalah seorang ustaz darussyifa' ni tentang berubat secara tradisional ni, mana yang elok, mana yang tidak,ini antaranya:

1) Tukang Pengubat, sebelum pergi, kalau boleh risiklah dulu tukang ubat tu,orang mana, agama apa,jangan-jangan tetiba je orang sakai, bahaya tu. Seeloknya orang itu Islam, dan lebih molek lagi kalau tok imam ke,bilal ke, ustaz ke, ataupun orang yang dipercayai orang kampung sekitarnya.

2)Cara mengubat, yang ni banyak sangat nak cakap, antaranya Ustaz tu berpesan,pastikan tukang pengubat tu kalau baca ayat Quran, biar jelas dan terang, kalau berbisik-bisik dalam senyap tu, tu dah menjadi satu curiga. Kecuali kes-kes tertentu seperti kalau jin tu ada dalam telinga,jadi dia bisiklah kat telinga, takkan nak baca kuat2,pekak telinga orang tu nanti. Kemudian perhatikan barang-barang dia pakai, kalau ada kemenyan, sorilah rejectlah awal-awal sebab kemenyan tu mengundang jin untuk datang, asap kan makanan jin. Pastu kalau dia mintak air perigi buta, ha, itu pun kena reject. Perigi buta tempat jin dengan syaitan tinggal. Macam mana dengan telur? Telur boleh,memang digunakan kadang-kadang oleh ustaz di Darrussyifa'. Pastikan mereka gunakan barang tersebut hanya sebagai asbab sahaja. Pastu ini ada sedikit infolah, kalau bawak air untuk berubat, tak pun baca yasin ke, jangan bawak air masak, bawak air mineral, ini sebab air masak molekul-molekul dalam tu semua dah mati, jadi sia-sia korang bawak, takde effect pun kalau korang baca yasin kat air tu. Ini pesanan dari kebanyakan ustaz yang aku jumpalah.

3)Mintak duit, yang ini pun agak meragukan jugak, boleh sebenarnya kalau dia berubat tu nak mintak duit, tapi kebanyakan yang elok ni, dia kata, bayarlah seikhlas mungkin. Jadi akalau ada yang mintak duit banyak2 ni, sorilah jangan pegi, sebab tak confirm pun boleh baik.

4) Tukang ubat gatal? Ha, yang ni kepada perempuan-perempuan korang pandai-pandailah nampak sendiri gatal tu macam mana eh,huhu,jadi elakkanlah tukang ubat camni.

Ha,itu antara nak bezakanlah yang mana berubat tradisonal ni yang elok untuk kita atau tidak,ini pulak sedikitlah adab-adab berubat ni:

1)Serahkan semua kepada Allah dan jangan percaya seratus peratus kepada tukang ubat tu yang dia boleh sembuhkan kita, yang sembuhkan kita hanya Allah S.W.T

2) Hormati tukang ubat tersebut, kalau dia tidak dapat sembuhkan kita, jangan dimaki-maki pulak tukang ubat tersebut. Lagi satu pakailah pakaian yang elok semasa nak berubat tradisonal ni, takdelah tukang nak pikir dua kali, nak pegang tidak,nak pegang tidak, haha.

3)Jangan terlalu obses dengan tukang ubat, kalau dah jadi baik pulak, jangan diagung2kan tukang ubat tersebut sebab yang memberi sihat tu adalah Allah S.W.T

2 comments:

  1. nice sharing abu.. banyak pengalaman ni.. :)

    ReplyDelete
  2. KADANG KADANG DAN BOLEH DIKATAKAN RAMAI GOLONGAN
    KAYA DAN BERPENDAPATAN TINGGI APABILA SEMBUH TIDAK
    MENGHARGAI LANGSUNG KHIDMAT YANG DIBERIKAN OLEH SEORANG BOMOH, USTAZ ATAU TUKANG DOA. ADA JUGA YANG HANYA MEMBERIKAN RM10 SEBAGAI HADIAH. PATUT KE? SAYA RASA TAK PATUT LANGSUNG

    ReplyDelete