Saturday, October 3, 2009

Post Untuk Raya: Tradisi Beraya


Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada bloggerz2 sume,Alhamdulillah hari itu ramadhan sudah berakhir dan kita sudah lebih 2 minggu beraya. Selepas puas menjamu diri dan membalas dendam sebab tak dapat makan bulan pose hari tu,kini tibalah masanya yang mungkin agak sesuai untuk puasa 6,makan dulu puas-puas baru pose,kata mak aku,haha,aku sendiri pun baru 1 hari je puasa.

Apa-apapun post aku untuk kali ini adalah demi membicarakan tentang topik yang mungkin orang tak berapa nak kisah sangat sebab dah sebati dalam diri, tapi sering terdengar dingomel2kan oleh orang2 tua kita. Tajuknye ringkas, tradisi. Perkara ini timbul hari itu bila aku beraya di rumah baru aku di Kampung Musai,Melaka. Kampung Musai ini memang betol2 terasa suasana kampung die,walaupun terletak betol2 kat tengah bandar,tapi orang kampung kat sini masih mengekalkan adat resam dan budaya, yang paling kelakar adalah time pose. Tepat pukul 3 pagi,budak2 muda kampung ini akan berkumpul mengambil kompang dari surau dan berarak dari rumah ke rumah mengejutkan orang bersahur. Yang kelakarnye diorang xkan blah2 selagi xnampak lampu dapur terbukak. Tulah,ade sekali dorang kejutkan kat rumah aku,aku pun bangun,dan bukak semua lampu rumah,tapi terlupa lampu dapur,i2 yang aku pelik tu,asallah dorang ni dok bising lagi,last2 mak aku tanya,'dah bukak lampu dapur?', pas aku bukak 2 barulah dorang blah. Aku secara jujurnya rasa annoyinglah dengar dorang berkompang,tapi seriously, lebih effective dorang ni dari jam loceng 2 ringgit tu,haha. Pastu banyak lagilah tradisi2 yang diamalkan orang kampung ni yang tidak dapat dirasai di bandar,seperti takbir dari rumah ke rumah,berlawan menghulur makanan sesama jiran(aku tak hulur pun,aku dok amik je), dan macam2 lagi.

Itu tradisi-tradisi yang baik,walaupun ada cacatnya kat situ( contohnya takbir runah ke rumah,nanti aku akan ulas lebih lanjut), tapi ade jugak tradisi-tradisi beraya ni yang tak elok sebenarnya,antaranya:

1) Main mercun( tradisi ke?), apa-apa pun memang diakui time nak raya je,ade mercun meletup,belum raya lagi pun, dah ade mercun meletup. Sebenarnye ini bukan tradisi orang Melayu lebih2 lagi orang Islam,sebaliknya tradisi masyarakat Cina. Ayah aku selalu kata yang bakar mercun ni macam bakar duit,kita bakar,bakar,bakar barulah kita sedar duit kita habis bila dah bakar mercun 2,lagi 1 aku tak payahlah nak explain dangerousnya mercun ni,jadi pikir2 lah sendiri.

2) Pelita di malam 7 likur,ini pun kalo diikutkan bukan tradisi kita,tradisi masyarakat kaum India,diorang pasang pelita ni sempena pesta cahaya( Deepavali ), tengok,sesuai kan nama dia,tapi Aidil Fitri takde membawa maksud cahaya sebaliknya fitrah,lagipun pelita ini macam menjadi penggalak kepada budak2 nak main mercun. Dalam family aku,rumah kampung ke,bandar ke,tak pernah pasang pelita,bila ditanya,itu tradisi orang India,buatpe kita nak ikut.

3)Ketupat,rendang dan makanan berlemak di hari raya,(hmmmmm.....),yang ni aku tak berani nak komen,haha,tapi hari itu aku tengok kat tv ada 1 rancangan ni,( Panduan Pemakanan Sihat di Hari Raya), yang tak logiknya, 1 air manis 1 hari ketupat 4 biji sehari( logik tak,logik tak?), haish,apa-apa pun, ade orang nasihatkan start raya ke-3 sudah boleh start berpuasa,jadi kalo boleh kurangkanlah,jangan time raya sume rumah nak belasah makan.


4) Takbir dari rumah ke rumah,ha yang ni memang banyak eloknya, kepada yang tak tahu apa ni, inilah pengalaman beraya aku yang paling best sekali. Kronolginya macam ni,orang-orang ramai2 lepas sembahyang isyak terus bergerak mengunjungi sebuah rumah dan bertakbir raya di situ, kemudian selepas takbir, tuan rumah akan menghidangkan makanan kepada para tetamu,dan acara ini akan dilakukan dari rumah ke rumah sehingga semua rumah di kampung itu dikunjungi. Banyak kebaikannya benda ni,dapat mengeratkan persaudaraan,dapat makan( hehe), tapi yang tak bestnye semua rumah tak nak kalah sediakan makanan berat-berat,kalo dua tiga rumah je aku pegi tak pelah,sampai 11 rumah,dan aku kesian tengok rumah yang last2 tu,sampai merayu ktorang makan,padahal masing2 dah tengok makanan sedap macam manapun dah takde selera,last2 sebab kesiankan tuan rumah ktiorang jamahlah sedikit. Sampai rumah, aku dah pening kepala sebab banyak sangat makan. Patotnye setiap rumah dah taw orang datang banyak rumah,sediakanlah makanan ringan2 je,kuih ke,buah ke,asalkan ringan, kalo tak benda ni boleh menjurus kepada pembaziran.

5) Duit raya,yang ni aku tak de nak komen,memang elok walaupun asalnye dari masyarakat china,yang aku tak puas hati kenapa aku dapat duit raya sikit je.

Ha,itu antara tradisi raya yang sempat aku ulas,kalo nak ulas semua,agaknye sampai esok pun korang tak habis baca. Apa-apa pun aku rasa masih belum terlambat untuk aku mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri,maaf zahir dan batin.

6 comments:

  1. menarik tradisi yang pergi rumah ke rumah tu... tak banyak tempat yang praktik...

    ReplyDelete
  2. abu2..time makan sume ko xnk komen lak..ritu p raya aku tgk ko bedal sume jek??haha

    ReplyDelete
  3. eh,amin,ko tgk aku ke,ko tgk diri sendiri? haha

    ReplyDelete
  4. ajak la ku beraya kg ko.. umah aku dah area bndar..umah nenek aku pun dah xde suasana kg..hu3

    ReplyDelete